Uppföljning av förlusten i Danmark

Jag fick lite kritik för min formulering kring Jonna Andersson i förra inlägget, den gick att uppfatta som att jag tyckte att det var hon som orsakade förlusten i Danmark. Om fler uppfattade inlägget så tänker jag direkt slå fast att det inte var min mening att ge den bilden. För den stämmer inte.

Andersson var ju inte upphov till något av baklängesmålen och kan inte lastas för nederlaget. Det jag däremot ville ha sagt är att Andersson just nu ser ut att vara Sundhages förstaval på vänsterbacksplatsen, något jag inte känner att LFC-backen är mogen. I det nya spelsystemet ställs en tuff kravbild på ytterbackarna, och just nu har vi bara en ytterback som klarar den kravbilden – och det är Jessica Samuelsson. Och bland nödlösningarna på vänstersidan tycker jag inte att Andersson är den bästa just nu.

När det gäller orsaken till förlusten kan vi söka orsakerna till den i bristfällig coachning, bristfällig passningskvalitet och framför allt bristfällig aggressivitet.

Jag har kollat om den första halvleken av matchen, och det är ju övertydligt hur mycket mer aggressiva danskorna är. Och hur mycket bättre kvalitet på förstapassningen de har när de bryter svenska uppspel.

Det var ganska mycket tvärtom det första mötet lagen emellan, det i oktober i fjol då Sverige vann målchanserna med 9–3 och spelade ett väldigt bra kontringsspel. När det gäller den bristfälliga aggressiviteten och inställningen undrar jag om den inte delvis kan komma ifrån att Pia Sundhage genom att vila och ge spelare ledigt sände signaler om att matchen inte var viktig. Det var inte så smart.

På det här klippet ser man flera exempel hur aggressiva danskorna var, och hur mycket bättre kvalitet de hade i anfallsspelet.

Skall jag berömma någon svensk spelare får det bli Emilia Appelqvist, även om det ser ut som att det var hon som hade markeringen på Pernille Harder vid 2–0-målet. Men Appelqvist hade ändå ett bra passningsspel, hon slog passningar med en tanke bakom. Det gillar jag.

Därmed lämnar jag landslaget för nu. I dag har den tidigare Göteborgsmålvakten Loes Geurts presenterats som ny målvakt i PSG. Det är bra för Jennifer Falk som kommer att få fullt förtroende i damallsvenskan i höst. Kul.

One thought on “Uppföljning av förlusten i Danmark

  1. Synd att du har Kim Jong- Un som förebild….att censurera åsikter man inte gillar talar också om tanken om sitt eller, i det här fallet, om Sveriges landslag förträfflighet nästan kult status på det gänget du vill värna om och som inte får kritiseras.
    Din vägran att publicera ”olämplig” kommentar talar också om saknad av de moraliska grunder i det ämne du bevakar. Ungefär som det funkar övrigt i samhälle, med moraliskt förfall bl a
    Därmed, om samma grej är fel på andra platser, i ett annat land, men inte i Sverige, då borde du fråga dig; är vi svenskar verkligen ”bättre” än någon annan?
    Om vi vänder oss till fakta och anledning varför vissa spelare uteblev då ”skyddar” man sina egna, allt från media till folk som du.
    Då behövde N.Fischer inte ”förklara” för varken Sundhage eller svensk media eller dig som bloggar om ämnet sin ovilja att medverka i matchen mot Danmark
    Likaså var det inte i Asllanis fall då hon var tvungen att avslöja anledning till sin frånvaro, då inte dög ”privata skäl” förklaringen. Vad säger detta om ”likabehandling” för svenskar och de som ändå inte är det?

Kommentera

