Djurgården förstörde Schelins debutfest

Rosengård–Djurgården 2–2. Det är ett resultat som sannolikt framkallar jubel i Östergötland. För även om Rosengård går till OS-vila i serieledning, lämnade Malmölaget i dag över initiativet i damallsvenskan till Linköping.

Inför hösten är det numera alltfler saker som talar för att guldet skall gå till LFC. Några av de sakerna är att Rosengårds OS-spelare inte kommer att få någon semester, samt att LFC har höstens seriefinal på hemmaplan. Ytterligare en sak som talar för LFC är att man har kvar sin trupp oförändrad i höst, medan Rosengård sannolikt kommer att behöva bygga om laget lite.

Gudbjörg Gunnarsdottir

Gudbjörg Gunnarsdottir

Tillbaka till dagens match. De första 20 minuterna var jag mycket imponerad av Rosengård, som hade ett snabbt och bra passningsspel och som bet sig fast kring Djurgårdens straffområde. Även om inte bortamålvakten Gudbjörg Gunnarsdottir behövde göra några räddningar under den perioden hade man en boll i ribban, och man satt bara och väntade på att spelövertaget även skulle ge utdelning i form av mål.

Men i 20:e minuten inträffade något som förändrade matchbilden totalt – en skada på Natasa Andonova. Och innan Rosengård hann få in någon ersättare lyckades dessutom Djurgården göra mål. Mia Jalkerud slog till på Katrin Schmidt:s fina inspel. Målet gjorde att ersättaren Lotta Schelin gick miste om de riktigt stora ovationer som hon sannolikt fått från de 1 805 åskådarna om hon bytts in vid en annan tidpunkt.

Natasa Andonova

Natasa Andonova

Utan både Andonova och Sara Björk Gunnarsdottir visade det sig att Rosengård saknade nödvändig kreativitet och fantasi för att riktigt pressa Djurgården. Tvärtom imponerade gästerna enormt. Laget spelade ett disciplinerat 4–5–1, och lät sig inte stressas av sina mer namnkunniga motståndare.

Schmidt var lysande på det centrala mittfältet. Jalkerud är bättre än jag trodde inför seriestart. Offensivt har jag även imponerats av Johanna Rytting Kaneryd under våren. Defensivt är målvakt Gunnarsdottir nämnd, men även nederländska mittbacken Michaela van den Bulk har gjort en stark vår. Djurgården är verkligen vårens överraskningslag – och det är bara att erkänna att jag var helt snett ute när jag tippade dem på sista plats.

Riktigt imponerande i dag att omgående återta ledningen efter Rosengårds kvittering. Faktum är att jag tyckte att Djurgården totalt sett var så bra att det borde ha vunnit dagens match. Jag tyckte att det kändes som att de hade bra kontroll på slutet.

Lotta Schelin

Lotta Schelin

Men i minut 90 slog hon då till – Lotta Schelin. Hon var på rätt ställe i straffområdet och tryckte in kvitteringen.

Någon undrar säkert hur Schelin skötte sig i övrigt. För hennes skull nöjer jag mig med att konstatera att det naturligtvis var otroligt skönt för henne, och för landslaget, att hon fick göra ett viktigt mål. Det borde ge henne lite självförtroende att ta med sig till Rio.

Skönt också att Emilia Appelqvist återigen gjorde mål. Ju fler OS-spelare som har gott självförtroende med sig till Rio, desto bättre.

Ella Masar McLeod

Ella Masar McLeod

Innan jag släpper dagens match bara några ord om Ella Masar McLeod:s 1–1-kvittering. Det var verkligen ett mål av högsta klass. När klippet med höjdpunkter kommer om en stund, kolla då in amerikanskans löpning. Kolla hur hon rör sig åt vänster och lurar med sig en Djurgårdsback. Där öppnar hon en yta att själv springa in i, och åt Lina Nilsson att passa in i.

Även om Nilssons passning är precis är det Masar McLeods tajming och avledande löpning som jag går igång på. Fotbollsgodis.

I och med att den här matchen är spelad är det alltså uppehåll i damallsvenskan och fokus för den här bloggen blir från och med nu närmast 100-procentigt riktat mot landslaget och mot OS.

Men innan jag sätter punkt för det här inlägget tänkte jag ta ut mitt damallsvenska allstarlag för de omgångar som spelats hittills.

Startelvan kändes faktiskt ganska solklar. Däremot var det tuffare konkurrens om de sju platserna på bänken. Där hade jag gärna även tryckt in Andonova och Vittsjös Sandra Adolfsson och kanske någon spelare till.

Laget är uppställt enligt 4–2–3–1: Gudbjörg Gunnarsdottir (Djurgården) – Lina Nilsson (Rosengård), Faith Ikidi (Piteå), Magdalena Ericsson (Linköping), Jonna Andersson (Linköping) – Sara Björk Gunnarsdottir (Rosengård), Katrin Schmidt (Djurgården) – Ella Masar McLeod (Rosengård), Pernille Harder (Linköping), Marta Vieira da Silva (Rosengård) – Stina Blackstenius (Linköping).

Ersättare: Jennifer Falk (Göteborg), Michaela van den Bulk (Djurgården), Glodis Perla Viggosdottir (Eskilstuna), Rita Chikwelu (Umeå), Mia Jalkerud (Djurgården), Mimmi Larsson (Eskilstuna) och Tabitha Chawinga (Kvarnsveden).

Det var mitt damallsvenska vårlag. Hur tycker ni att vårens lag borde ha formerats? Kom gärna med synpunkter, eller ännu bättre, genom att presentera era egna elvor.

13 thoughts on “Djurgården förstörde Schelins debutfest

  1. Bra lag,men jag tycker att du missat Claudia Neto.Som LFC supporter skulle jag inte byta henne mot någon annan allsvensk mittfältare
    Så Neto in istället för Schmidt och Viggosdottir in istället för Ikidi.
    Ella Masar McLeod känns väl som årets bästa värvning.Vem hade trott det?

    • Neto är en klasspelare. Jag borde nog ha gjort plats för henne.

      När det gäller Masar McLeod är hon verkligen en positiv överraskning. Tänkte mig inför säsongen att hon skulle vara en sådan där ”vanlig” amerikansk kantspelare, alltså snabb och med bra inställning, men med högst begränsad speluppfattning. Men hon är mycket bättre än så. En sevärd spelare. Och dagens mål visade ju på mycket god speluppfattning.

  2. Mitt Damallsvenska All-Star lag för omgångarna så långt (4-3-3)
    Gudbjörg Gunnarsdottir – Lina Nilsson, Faith Ikidi, Magdalena Ericsson, Jonna Andersson – Ella Masar, Claudia Neto, Pernille Harder – Stina Blackstenius, Marta Viera da Silva, Mia Jalkerud.

    Ersättare: Jennifer Falk, Jessica Samuelsson, Michaela van den Bulk, Glodis Perla Viggosdottir,Sara Björk Gunnarsdottir, Fridolina Rolfö, Tabitha Chawinga.

    Väldigt svårt att välja vilka som skulle starta eller börja på bänken men startelvan känns rätt giftig. Svåraste valet är om Samuelsson eller Nilsson ska få starta men Nilsson känns mer jämnt presterande vilket ger henne fördel.

    Vad gäller ditt lag känns det bra och välbalanserat men jag måste ju säga jag saknar Claudia Neto som enligt mig varit en av Damallsvenskans bästa innermittfältare så här långt och kanske LFC:s absolut bäst presterande spelare så här långt. När hon nu utvecklat sitt fysiska spel och klarar balansrollen galant med mycket bollvinster och uppspel på anfallarna så är hon en komplett spelare som saknar svaga punkter.

  3. Ja, Allstarlaget innehåller de flesta av de bästa, men om man ser till hur mycket av Linköpings spel som går via Neto borde hon varit given. Varför 4-2-3-1? Om det skulle innebära Blackstenius ensam på topp är jag inte helt övertygad (trots 11 mål). Åtta av elva från FCR och LFC visar deras dominans i DA under våren och därför helt rimligt. Lika rimligt att målvakten kommer från annat lag – Lundgren och Musovic har inte haft överdrivet mycket att göra i FCR och Cajsa Andersson i LFC blandar bra insatser med misstag. Angående Schelin: ”För hennes skull nöjer jag mig med att konstatera…” – en snygg omskrivning för en mindre lysande prestation som helhet? Viktigt mål – absolut! Svårt att komma in oplanerat – absolut! MEN, det såg i övrigt ut som det gjort i landslaget en tid med begränsad delaktighet i spelet. j

    Till sist: Djurgården gör det bra. Viktigt för damfotbollen med åtminstone ETT starkt lag från Stockholm i högsta serien. Förutsättningarna finns, nu är det bara att hoppas på att de urusla publiksiffrorna vänder upp. DIF är värda större publik! För övrigt röstar jag fortfarande för ett Stockholm United…

    • 4-2-3-1 är ju i princip samma som 4-3-3 med spetsen framåt på mittfältet. Det är ett spelsystem som ligger väldigt nära de som de båda topplagen använder sig av. Även om Rosengård spelar bredare med sina ytterforwards än vad Linköping gör.

      Med det upplägget får Harder sin favoritroll bakom toppforwarden. Valet av spelare gör ju att laget i princip spelar med en fyrmannakedja.

  4. Mitt damallsvenska lag:

    Målvakt: Cajsa Andersson (Linköping)
    Backar: Jessica Samuelsson (Linköping) Magdalena Ericsson (Linköping) Janni Arnth (Linköping) Jonna Andersson (Linköping)
    Mittfält: Renee Slegers (Linköping) Claudia Neto (Linköping) Fridolina Rolfö (Linköping)
    Anfallare: Kristine Minde (Linköping) Pernille Harder (Linköping) Stina Blackstenius (Linköping)

  5. Håller med om att Linköping tar över favoritskapet efter dagens ”fiasko” för Rosengård. Men en av anledningarna du nämner stämmer väl inte, att Rosengårds OS-spelare inte får någon semester. Det får väl inte Linköpings dito heller? Och Linköping har faktiskt marginellt fler (eller lika många) OS-spelare än Rosengård, 5 (Ericsson, Samuelsson, Andersson, Rolfö & Blackstenius) mot 4,5 (Berglund, Riley, Schelin & Marta, samt reserven Ilestedt) om jag räknat rätt.

    Angående vårens elva får man väl hålla med på samtliga positioner faktiskt, med två starka bollvinnare på defensiva mittfältet och en offensivt grymt stark kvartett. Dock tycker jag att du har missat att ta med de tre spelare som borde vara närmst startelvan i din trupp, nämligen Lundgren, Neto och Martens. Visserligen har Martens form inte varit på topp mot slutet, men jag tycker hon inledde säsongen som Rosengårds bästa spelare. Med det sagt är det svårt att plocka bort spelare från din bänk då de alla har imponerat.

  6. En mycket bra elva. Saknar kanske Martens. Djurgården verkar vara ett av vårens lag. Kul att Emilia Appelqvist kommit igång med tanke på OS.

  7. Ping: Halvtid | Hattrick

Kommentera

