Dråpslaget – damfotboll.com läggs ner

Strax innan lunch kom dagens tråkigaste nyhet – damfotboll.com läggs ner. Det är förstås ett dråpslag för bevakningen av svensk damfotboll på elitnivå.

Ni som följt den här bloggen länge vet att jag några gånger varit ganska hård mot damfotboll.com, framför allt mot bristen på kritiskt granskande artiklar.

Det hindrar inte att jag tycker att det här är en jätteförlust för svensk damfotboll. Ingen annan sida ligger ju ens i närheten av att ha en lika bred bevakning av damfotbollens två högsta serier.

I dag lider jag med Anette Börjesson och de andra i gänget bakom damfotboll.com – det är personer som brinner för svensk damfotboll. Hoppas deras engagemang kommer att kanaliseras om och fortsatt komma sporten till nytta på något sätt.

Under 2012 låg damfotboll.com nere från slutet av februari till början av april. Det inlägg jag skrev vid den nedläggningen stämmer i stort sett fortfarande in. Då skrev jag bland annat:

”För att uttrycka det mer konkret så har Damfotboll.com definitivt mer liknat Svenskafans än Fotbollskanalen. Men Svenskafans fyller en viktig funktion.”

Det var dålig tajming då, det är ännu sämre nu. För drygt fyra år sedan fanns det nämligen ett större utbud av damfotbollssidor än det gör i dag. I dag finns det i princip bara den här bloggen och bloggen Spelare12.

Vi får väl hoppas att det här kan få någon ny aktör att kliva in på scenen. Men jag vet inte hur hårt man skall hoppas. För tyvärr är verkligheten att det är vansinnigt svårt att få någon ekonomi i damfotbollsbevakning.

2 thoughts on “Dråpslaget – damfotboll.com läggs ner

  1. Mycket tråkig nyhet. Det blir ett bakslag för damfotbollen. Det behövs reportage och synpunkter på damfotbollen. Synd!

  2. På ett sätt är jag inte förvånad då inte ens jag som ser mig som väldigt intresserad har valt att ta del av ‘Premium’-delen av sidan. Kanske hade det varit bättre att ta betalt rakt av istället för då hade jag tveklöst valt att lägga upp samma pengar (låter dumt förstås men så fungerar jag i alla fall och jag tror fler tänker likadant). Hur som helst fruktansvärt tråkigt då förbundets egna sida (svenskfotboll) är herrfotboll till största del och bevakningen av damfotbollen är bedrövlig med felaktig statistik som sen förs vidare av gammelmedia.

Kommentera

