Stor dag på bloggen – firar femårsjubileum

Det här är en stor dag. I dag är det nämligen exakt fem år sedan den där heta dagen i BayArena i Leverkusen då jag beslöt mig för att starta den här bloggen.

Bloggare, fotad av Carl Sandin

Bild från BayArena till det första inlägget på den här bloggen.

Då var tanken att jag skulle blogga under VM på bt.se, bloggen skulle innehålla sånt som inte fick plats i tidningen. Och den skulle stängas ner efter att Sverige åkt ut och jag åkt hem.

Den 28 juni 2011 var för övrigt den dag då Sverige gick in i det där härliga succé-VM:et i Tyskland. Det var den dag som Colombia besegrades med 1–0. Några veckor senare åkte det svenska laget hem med VM-brons, och jag började avveckla bloggen.

Under hösten 2011 noterade jag dock att den vardagliga bevakningen av de 22 spelare jag hade följt på nära håll i Tyskland var under all kritik. Jag smög i gång bloggen igen efter några månader i dvala. Jag gjorde det i egen regi, fritt från min arbetsgivare. Och så har det rullat på sedan dess – även om bloggen lagts upp på bt.se igen vid stora mästerskap.

Det har rullat under en mycket längre tid än jag hade tänkt mig. Och jag har tagit upp massor av olika ämnen, framför allt de första åren. 2012 vände jag på massor av stenar. I det här inlägget på bloggens ettårsdag berättade jag utförligt om mig själv och om bloggens bakgrund. Jag skrev bland annat:

”Jag funderade på varför det saknades kritisk granskning. Jag kom fram till att Damfotbollssverige är ganska litet, att alla är kompisar med alla, och ingen vågar säga obehagliga sanningar. Eller ens ställa kritiska frågor.
Själv känner jag inte så många i Damfotbollssverige att jag behöver vara rädd för att förlora några vänner. Så de frågor jag har snubblat över under resans gång har jag lyft fram.”

Nu har det alltså gått ytterligare fyra år. Ibland är jag väldigt flitig, ibland har det varit lite luckor i bloggandet. Men på totalt 1827 dagar har jag med det här producerat 2014 inlägg, som fått totalt 2649 kommentarer.

Bloggen har haft drygt 805 300 sidvisningar och folk har klickat in från huvuddelen av världens länder. Ni är nu 64 personer som prenumererar på bloggen – flera av er har gjort det i flera år. Jag är både otroligt tacksam över att ha så trogna läsare, men också imponerad av att ni orkat läsa mina stundtals rätt gnälliga texter under så lång tid…

Under det senaste året bloggen fått en egen Facebooksida, där jag länkar till inläggen och lägger upp lite länkar.

Ännu så länge finns inga planer på att lägga ner bloggen, den kommer alltså att rulla vidare. Jag kan ju inte sluta innan jag passerat en miljon sidvisningar… Så bli inte förvånade om det blir ett sexårsinlägg om ett år.

Nu ska jag fira bloggen med att äta en sen middag. Vi hörs.

8 thoughts on “Stor dag på bloggen – firar femårsjubileum

  1. Jag hoppas verkligen att det blir ett sexårsinlägg! Och förhoppningsvis även sju och åtta och nio och ett riktigt jubileumsinlägg vid tio!🙂 Jag hittade till bloggen först i år, men har följt den med stor iver sen dess. Att som (dam)fotbollsspelare hitta en sida där damfotbollen verkligen behandlas med respekt och får det utrymme den förtjänar värmer verkligen ett (vid det här laget) härdat hjärta!

  2. Grattis! Och fortsätt nu på den väl upptrampade vägen med din utmärkta blogg! Dina insatser här är ovärderliga mitt i surret av herrfotboll och maskulina sporter!

  3. Bra jobbat! Stort tack för alla inlägg – alltid lika intressant och initierat.
    Jag ser fram emot fortsatt god läsning under kommande år.

    • Det var en jättebra fråga, som jag själv inte funderat så mycket över. I datorn har jag administratörsinställning och där hittar jag faktiskt inte var man klickar i för att prenumerera på alla inlägg.

      I mobilen ser jag att det finns en ruta i botten av varje inlägg, där man kan klicka i ”Meddela mig om nya inlägg via e-post”. Rutan syns inte på förstasidan, utan man måste klicka in i ett inlägg.

Kommentera

