Jackpot för spänningen i damallsvenskan

Resultaten i den tionde omgången har närmast inneburit en jackpot för alla de som vill ha maximal spänning på den damallsvenska tabellens nedre halva.

Umeå fick islossning och vann med 3–1 på Stockholms stadion. Jag såg en kort stund av matchen, och under den perioden var det Djurgården som kom i anfallsvåg på anfallsvåg. Dock utan att hitta rätt. Den officiella statistiken sa 19–3 i avslut på mål och 2–0 i avslut i målställning. Umeå gjorde dock alltså mål på alla de tre avsluten som gick inom ramen. Effektivitet…

Emilia Appelqvist kom in i halvtid för Djurgården, och satte hemmalagets reducering. Det bör ju innebära att hon är med i den OS-trupp som Pia Sundhage presenterar på tisdag.

Umeås seger innebär att laget nu bara har fyra poäng upp till Kif Örebro på sjunde plats i tabellen. Det har alltså tajtat till sig rejält i botten.

Örebro tog i dag en otroligt viktig trepoängare genom 1–0-seger borta mot Kvarnsveden. Sett till det länkade klippet var det inte välförtjänt sett till målchanserna, men det gäller ju att visa effektivitet när lägena kommer.

För Kvarnsveden var det en grymt tung förlust. Hemmaförluster mot bottenkonkurrenter brukar kosta.

Vittsjö är numera också på allvar indraget i bottenstriden. Dagens 1–0-förlust hemma mot Piteå innebär att det nordskånska laget nu bara är två poäng ovanför nedflyttningsstrecket. Jag kollade matchen, och Vittsjö var rätt uddlöst. Även om de skapade chanser nog för att kunna få med sig minst en poäng satte de inte Hilda Carlén på mer än ett riktigt prov.

Jag kollade på stora delar av matchen, mest för att studera Carlén, som ju sannolikt blir Sundhages andraval på målvaktsposten på tisdag. Tyvärr sattes alltså inte Piteåmålvakten på så många svåra prov. Men positivt var att de ingripanden hon gjorde andades trygghet.

Däremot måste jag säga att jag tycker att hennes spel med fötterna borde kunna vara bättre. Hon förefaller nämligen vara både bolltrygg och ha ett fint tillslag – ändå har jag knappt sett henne slå ett enda långt uppspel med fötterna till rätt adress. Även när hon har tid att sikta skickar hon bollen rakt till motståndarnas backar, eller till inkast. Där finns stor förbättringspotential, inte minst med tanke på att hon hade minst ett tiotal sådana uppspel i dag.

På tisdag presenteras alltså OS-truppen. Sundhage har ju redan presenterat sin bruttotrupp, och känslan är att det inte ens är någon idé att spekulera. Det lär bli den trupp signaturen noone skrev i en kommentar till inlägget om bruttotruppen, sannolikt med de reserver jag svarade med då.

Om jag hade varit förbundskapten hade jag inte haft med Olivia Schough bland de 22 spelarna, men hon lär vara självskriven i Sundhages trupp. Dessutom hade jag haft Sofia Lundgren som andramålvakt, men eftersom hon inte är med i bruttotruppen blir det bara en randmarkering.

Det tråkiga är ju att Pauline Hammarlund lär hamna bland reserverna. Jag hade gärna sett henne som en av fem forwards i 18-mannatruppen.

Det om landslaget. Innan jag sätter punkt tänkte jag bjuda på en riktig godbit från Island – en kandidat till Årets mål 2016. Det är Sandra Stephany Mayor i Thor/KA som bjuder på en underbar cykelspark. Se och njut:

För er som är vakna när det här inlägget publiceras pågår en intressant match i NWSL, Orlando mot Portland. Två av seriens mer sevärda lag. Det var avspark 23.00. Du ser matchen här:

6 thoughts on “Jackpot för spänningen i damallsvenskan

  1. Tycker det e konstigt att alla som snackar damfotboll glömmer av Jennifer Falk när det kommer till målvakter och landslaget. Hon är enligt mig den klart bästa svenska målvakten vi har i damallsvenskan.

    • Jag tycker också att Falk är bra – och borde ligga före några av de uttagna målvakterna. Jag hade exempelvis med Falk i min önsketrupp i höstas, bland annat här. Hon var ju också med på Sundhages 32-mannaläger i slutet av november, men har sedan försvunnit ur diskussionen.

      Personligen har jag inte haft med henne i diskussionen under våren eftersom hon inledningsvis inte kändes ordinarie. Hade hon varit med i bruttotruppen, och därmed varit aktuell för OS skulle hon nog studerats noga i kväll. Den senaste tiden har hon ju imponerat och har hållit fyra raka nollor i damallsvenskan. Hon leder dessutom målvaktsligan överlägset med en räddningsprocent på 93. Får se hur den siffran står sig efter kvällens match i Linköping.

  2. Jag antar att Sundhage hade krävt av Yvonne Ekroth och Emilia Appelqvist att hon ska spela minst 45 minuter. Därför var Pia också på Stadion igår.

  3. Kul att Umeå inte är avhängda i botten längre, hoppas att det gamla storlaget lyckas hänga kvar när stjärnorna är tillbaka från skador. Kul också att Appelqvist är tillbaka.

    Men roligast av allt är att en personlig favorit Stephany Mayor får till ett sånt drömmål! Såg henne första gången i U20-VM 2010 mot Japan då hon efter en misslyckad hörna snappade upp bollen och helt respektlöst gick emellan två passiva försvarare och slog ett inlägg som Nayeli Rangel nickade in. Men det här måste vara en ännu snyggare aktion! Hon har äntligen lämnat universitetsfotbollen och kan kanske förbättra sin spelintelligens och fysik. Det vore skoj att se henne i Damallsvenskan!

    • Lyckades hitta Mayors aktion ifrån U20-VM på youtube:

      Hela situationen med usel bildkvalité:

      Slutet med lite bättre bild (58 sekunder in):

Kommentera

