Ord mot ord när Holmalund sparkar tränaren

Jag brukar inte lägga så mycket tid på att skriva om elitettan. Men i kväll kan jag inte låta bli. Det pågår nämligen ett drama i Holmalunds IF.

För cirka två timmar sedan sipprade nyheten ut om att tränaren Mikael Prodér har fått sparken.

Jag har ingen jättekoll på Holmalund, men följer dem på avstånd. Det lag jag tränar spelade mot Holmalunds Akademi i fjol – och som boråsare stöter man på Holmalund med jämna mellanrum. Jag har sett hur klubben på ganska kort tid har byggt upp en väldigt bra verksamhet, med ett överraskande starkt A-lag och med en uppsjö av talanger i akademin. Min bild har varit att den fina satsning som görs i Alingsåsklubben har burit Prodérs signatur. Han har synts lite överallt och det har känts som att han har gått in med sin själ i alla klubbens äldre lag. Han har coachat A-laget, Akademin och ibland även ytterligare några flicklag.

Även om jag kan tänka mig att han är en person som väcker känslor blev jag mycket förvånad när jag såg nyheten. Klubbens ordförande Roger Karlsson motiverade med:

”Förtroendet för Mikael är förbrukat i alla led, från styrelsen till damsektionen och spelarrådet. Då kan man inte fortsätta som tränare.”

Det var dock ett uttalande som väckte känskor. Det tog inte många minuter innan dementierna började trilla in från spelarna. Amalia Arvidsson skrev på Twitter:

”Helt fel att spelarrådet inte har förtroende för Proder. Han är djupt uppskattad av alla spelare från akademin, f19 och dam!”

Till Alingsås Tidning sa Caroline Berling:

”Det där är helt fel! Vi hade 30 tjejer idag som gick gråtandes från träningen. Det handlar absolut inte om att vi inte har förtroende för Micke, tvärtom. Vi har varit väldigt tydliga med att alla ska få komma till tals och säga vad dom tycker i laget men så har det inte blivit. Vi står inte bakom att Micke får gå.”

Alldeles nyss uttalade sig Prodér själv. Först lade han upp det här dåligt skrivna brevet med styrelsens beslut, sedan sa han:

”För mig personligen är det otroligt tungt att lämna när man lagt ner så mycket tid som jag gjort. Det är med sorg jag lämnar, jag gillar laget och varit holmalundare sedan jag varit liten. Klubben ligger mig varmt om hjärtat och jag hejar alltid på Holmalund i alla matcher.”

Vem som skall leda A-laget mot Kalmar på lördag är inte klart. Klart är däremot att det inte blir lätt för Holmalund att hitta en tränare som är beredd att lägga lika mycket tid på laget och spelarna som Prodér.

Det känns även klart att sista ordet inte är sagt i det här tråkiga dramat.

Här är en annan intressant artikel där bland annat Arvidsson och Prodér uttalar sig.

Kommentera

