Schelin till Rosengård – flipp eller flopp?

Lotta Schelin firar landslagsmål nummer 72

Lotta Schelin

I dag har Lotta Schelin tackat nej till Göteborgs FC.

I morgon 10.30 har FC Rosengård kallat till presskonferens.

Det vore ju högst överraskande om det inte Schelin som sitter på podiet vid den där presskonferensen. Så överraskande att vi kan utgå ifrån att Lotta Schelin spelar för mästarklubben i höst.

Den spontana reaktionen borde ju bli jubel över ett potentiellt lyft för damallsvenskan, över ett ökat fokus på vår högsta serie. För så blir det, i varje fall de första matcherna – och det är förstås kul.

Men min spontana tanke var tyvärr av ett helt annat slag, den var: kommer hon att platsa? Blir den här värvningen en flipp eller en flopp?

Jag unnar Lotta Schelin all framgång och hoppas verkligen att hon kommer att få ett lyft av det här klubbytet, att hon kommer att göra megasuccé i höst. Jag hoppas att hon kommer att locka massor av publik till de damallsvenska arenorna och bidra till en riktigt festlig höst för svensk damfotboll.

Men jag är långt ifrån säker. För det jag har sett av Lotta Schelin det senaste året är långt ifrån imponerande. Från den 7 juni 2015 till den 7 juni 2016 har jag inte sett henne göra en enda riktigt bra match. Jag har mest sett henne vara dålig – eller ok. Och då har jag ändå sett henne på plats åtta gånger under det senaste året, plus ytterligare ett tiotal på tv.

Konkurrensen i FC Rosengårds anfall är stenhård, och den här värvningen känns faktiskt som en liten chansning från Malmöklubben. Spontant tycker man ju att de i första hand borde lägga sina pengar på en central mittfältare.

Men för Lotta Schelins skull hoppas jag alltså att FCR får en jackpot – och att Schelin hittar tillbaka till den form hon hade för några år sedan.

* Schelin lämnar ju som bekant franska Olympique Lyonnais. De har i dag gjort klart med en ny, hyperintressant skandinavisk spelare. Det är norska supertalangen Andrea Norheim som skrivit på för Europas och kanske även världens bästa klubb.

Norheim är back, född den 30 januari 1999 – och har hamnat i frysboxen i sin norska klubb Klepp under våren. Eftersom hon varit i väg på U17-EM, och dessutom varit på provspel nere på kontinenten tyckte inte Klepp att det var någon idé att låta supertalangen ta upp plats i elvan. Den senaste tiden har därför 17-åringen tränat med Brynes pojklag. Annorlunda.

Nu blir det spännande att se om Norheim kan lyckas få någon speltid i Lyon i höst. Spontant låter det ju väldigt tufft, men man skall ju aldrig säga aldrig.

9 thoughts on “Schelin till Rosengård – flipp eller flopp?

  1. Jag håller med om Schelins kapacitet. Hon ser inte farlig ut på samma sätt som i yngre dagar. Däremot har hon ju fortfarande lyskraft så det räcker och blir över. Kanske har Rosengård värvat henne för att sälja tröjor?
    Man undrar ju också lite på om hon inte skulle kunna få bättre utväxling på sin fart och sitt kunnande genom att ta ett eller två steg ner i planen. Det finns ju exempel på rutinerade rävar som fått en andra karriär som försvarare (Hans Eskilsson, Anders Svensson).

  2. Bara att önska Lotta lycka till i Malmö, frågan är så klart om hon tar en plats i startelvan??

    Fotbollshälsningar
    Christoffer

  3. Ja det är bara att önska Lotta lycka till och en stor spelglädje. Damallsvenskan har fått en profil tillbaka kul 😃

  4. Trist hon valde bort Göteborg, tror hon hade varit perfekt som mentor/inspirationskälla för deras unga lag och dessutom så hade de nog kunnat utmana topp 3 lagen redan i år med ett offensivt tillskott. Kan säga att min spontana reaktion var precis som din, vem är det egentligen hon ska peta ? Marta och Martens är ju i alla fall klasser bättre och även om Masar inte var tänkt att spela forward när hon värvades så är hon ända delad tvåa i deras skytteliga med 4 mål så här långt. Till dessa 3 kan man lägga till att Enganamoiut väl snart är tillbaka och kommer hon tillbaka till fjolårsformen är hon ju också bättre än Schelin alla dagar i veckan.

    Då jag som bekant håller på LFC finns väl risken att jag är bitter att Rosengård hela tiden hittar mer pengar att plocka in spelare för. Jag är tämligen säker på att det krävdes ett fett kontrakt för att locka ditt Schelin som åtminstone innan sitt utlandsäventyr tackade nej till ett antal lukrativa erbjudanden i Sverige och istället stannade i Göteborg. Jag ser det emellertid som positivt att Rosengård bränner pengar på att bredda sin redan fruktansvärt starka offensiv istället för att täcka upp den enorma lucka som blir på innermittfältet när Sara Björk försvinner. Om de inte har tillräckligt med cash för att värva in ytterligare en stjärna på Björks position så blir truppen betydligt svagare totalt sett och det har ju inte jag någonting emot.

  5. Ett fint kontrakt med ”hög” lön för att sitta på bänken och vara garanterade SM-guld eller rimlig lön som mentor samt vara tvungen att leda laget och prestera varje match…… Inte konstigt att hon valde Rosengård då. Jag håller med Martin om att det är bra att Rosengård slösar bort sina pengar på spelare som dom inte behöver, det gör att unga spelare nog ser sig om efter andra klubbar där man kan ha en framtid.

  6. Jag tvivlar på att FCR värvar Lotta Schelin för att ha henne på bänken, men det återstår förstås att se.

  7. Vad jag menar är att L8 inte längre anses vara en startspelare i Lyon därför kommer hon ”hem”. Fcr har redan tillräckligt bra offensiva spelare så jag har svårt att se hur hon ska hålla en startplats de närmaste 2,5 åren, om inte Sundhage blir tränare i Rosengård förstås. Men SM-guld det får hon ju…

  8. Ping: Nu är Seger helt klar för Lyon | En blogg om internationell damfotboll

Kommentera

