Svensk storseger från intressant vinkel

Egentligen skulle jag inte ha haft möjlighet att se dagens EM-kvalmatch (svensk 6–0-seger) på plats i Göteborg. Men med kort varsel fick jag en lucka i mitt schema, och jag klev in på Gamla Ullevi bara sekunder innan avspark.

Normalt brukar jag ju sitta på pressläktaren, vilket innebär att man ser matchen ungefär från mittlinjen, alltså i ungefär samma vinkel som tv-kamerorna. Nu satt jag på andra våning på ena kortsidan, vilket innebar att jag hade en helt annan vinkel än jag brukar – och det var intressant. Man såg formationer på ett helt annat sätt, framför allt såg jag Sveriges anfallsspel i den andra halvleken från första parkett.

Moldavien var också intressant. De spelade ett extremt disciplinerat försvarsspel enligt 4-5-1. De var så inriktade på att inte släppa till kontringar att de inte ens försökte spela på egen planhalva. Det var så extremt att målvakten till synes medvetet slog sina utsparkar rakt ut till inkast för att inte riskera omställningar.

I en första halvleken spelade Sverige dumt – ofta såg det väldigt ogenomtänkt ut. Nästan alla svenska spelare befann sig utanför det väl samlade moldaviska försvaret. Där rullades bollen runt, vilket gjorde att gästerna hela tiden hade ganska lätt att identifiera hoten.

Efter paus började Sverige allt oftare spela in i den moldaviska försvarsgröten, vilket gjorde att de moldaviska spelarna tvingades vrida på sina huvuden och samtidigt fick svårare att behålla kontrollen över de svenska anfallsspelarna. Då ökade antalet öppna målchanser, då gjorde vi också fyra av de sex målen.

Två svenska spelare stod ut, jag tänker på Elin Rubensson och framför allt Kosovare Asllani. Båda fattade hur man skulle göra för att öppna det moldaviska försvaret. Asllani blev tvåmålsskytt, men kunde ha gjort några till. Det här var kvällens godbit:

Och här är övriga svenska mål:

Rubensson och Asllani stärkte alltså sina aktier. Det gjorde i min värld även Lina Nilsson, Pauline Hammarlund och tvåmålsskytten Fridolina Rolfö. Däremot sätter jag återigen stora frågetecken för både Lotta Schelin och Olivia Schough. Mer om det i ett senare inlägg.

One thought on “Svensk storseger från intressant vinkel

  1. Det tråkiga är att Jacobsson, Schelin och Schough är givna vilket tyvärr innebär att någon ur trion Blackstenius, Hammarlund och Rolfö kommer få stanna hemma. Detta trots att ‘ungdomarna’ för tillfället samtliga är i bättre form än de ordinarie anfallarna. Ska man gå på aktuell form så är det Stina som skulle ryka men jag tror det blir Hammarlund som får stanna hemma istället.

    Håller med om Rubensson och Asllani, särskilt Kosse var i en klass för sig och bör vara given i startelvan i OS. Personligen hade jag gärna sett att Sundhage spolar Dahlqvist och kör med Seger, Rubensson och Asllani på mittfältet även om balansen blir väldigt offensiv på laget då. Vill man ha en mer defensiv balans så är ett alternativ att spela ett slags 4-3-1-2 där Dahlqvist får plats på mittfältet medan Asllani får vara ‘1:an’ i en släpande forwardsroll.

Kommentera

