Uefa tar upp anmälan om rasism i Frankfurt

Jag har fortfarande inte sett Rosengårds match i Frankfurt, men jag har förstås tagit del av eftersnacket – som ju tyvärr till stor del handlar om rasism.

Även om man gärna vill att publiken på damfotboll skall visa större engagemang än vad den gör, så finns det ju avarter som man inte vill ha in på arenorna.

Jag har ingen aning om exakt vad som hände, men det låter ju vansinnigt tråkigt.

Däremot är det bra att Uefa har beslutat att titta på saken. Redan i förmiddags valde de att sätta upp ärendet på dagordningen för nästa veckas möte i deras etiska och disciplinära utskott. Hoppas de kommer fram till något konstruktivt.

Från Frankfurt till USA. Där är verkligen landslaget på krigsstriden mot sitt förbund. I februari drog damerna US Soccer till domstol första gången. Då var det kollektivavtalet som stod i centrum.

Nu är det dags igen.

Fem bärande landslagsstjärnor (Hope Solo, Becky Sauerbrunn, Alex Morgan, Megan Rapinoe och Carli Lloyd) tycker att det är damlandslaget som bär fotbollen i USA, vilket borde innebära att damerna skall ha minst lika höga löner som herrarna. Så är det dock inte. Enligt de fem spelarna tjänar de bara 40 procent av vad herrarna gör i landslaget.

De fem har därför valt att stämma förbundet för lönediskriminering. Läs mer om det här.

6 thoughts on “Uefa tar upp anmälan om rasism i Frankfurt

  1. Hmm jag upplevde att buandet mot Enganamouit började efter ngr fula incidenter från henne ( 3 gånger slag mot asiktet på bakomvarande motståndare samt en ngt onödig satsning mot målvakten) Marta har aldrig varit populär i Tyskland eftersom man anser att hon filmar, gnäller och spelar fult när saker går henne emot ( finns ett par klubbar i Sverige som kan berätta om hennes agerande efter match) upplevde inte att det buades mot Asante. Jag kan ha fel. Om det var rasistiska kommentarer mot ngn av spelarna så är det oförsvarligt och skall bestraffas, men om det ” bara ” var buande mot två spelare som publiken inte gillade så kanske men inte ska göra för stor sak av detta, för i så fall så visar man publiken att det stör spelaren och man vinner en fördel åt det egna laget. Men som sagt om det skreks av rasistiska orsaker så hoppas jag att både Frankfurt och uefa tar tag i detta…Hårt och rejält.

  2. Jag har fått trovärdiga vittnesuppgifter av folk som var på matchen och som inte hört några rassistiska rop. Däremot säger min källa att precis som Malte så buade publiken ut Engamanouit t.e. slagit Jackie Groenen med vänsterhanden rakt i ansiktet. Hon fick gul, men borde fått rött. Jag såg klippet på Facebook. Som vanligt visslades mot Marta, men inte heller där några rassistiska rop som några medier hävdar. Anita Asante fick inga negativa publikreaktioner alls.

    • Nu har jag bara sett 80 minuter av matchen ännu. Men jag har ju sett fram och förbi det läge där domaren bryter matcher. Och från vad jag har sett och hört finns det inget som tyder på någon rasism. Det buas åt Enganamouit, men det låter bara som ett mindre antal åskådare och buandet känns kopplat till situationen med Groenen, kollisionen med Kremer och landningen på Störzel.

      Personligen tycker jag för övrigt att det var korrekt med gult kort för handen i ansiktet, rött hade varit för hårt. Sedan levde Enganamouit farlig i situationerna efteråt, men jag upplevde nog att hon inte gick in medvetet fult i någon av dem och att domsluten ändå var helt ok.

      När det gäller Marta är det några få som buar och när det gäller Asante hör jag inget alls.

      Spontant är känslan att det här inte är i närheten av lika extremt som de reaktioner Marta fick i Wolfsburg i fjol. Då var det hela arenan som buade åt Marta, i Frankfurt var det mer spridda rop.

      Men notera att det här alltså är iakttagelser från tv-sändningen, och ännu så länge bara från de 80 första minuterna. Det är möjligt att det ropades saker som inte hördes i tv.

      • Jag läste om att ”orden” inte hördes genom TV, men att diverse rasistiska påhopp delades ut från läktaren och domaren valde att bryta!!

      • Min förra kommentar skulle stå efter Rainer, inte filiplopezo2. Ingen av mina vänner uppfattade några rasistiska kommentarer. Dom var ändå där. Är inte Frankfurt supporters men Tyskar…….

Kommentera

