Schelin på prestigeladdad topplista

I samband med att Mia Hamm i går fyllde år valde den ansedda franska fotbollstidningen France Football att ranka världens tio bästa kvinnliga fotbollsspelare genom tiderna – med på listan finns Lotta Schelin.

Lotta Schelin

Lotta Schelin

Som synes på länken var Hamm placerad som etta med Marta som tvåa. På listan fanns även spelare som Christine Sinclair, Abby Wambach, Hope Solo och Homare Sawa. En svensk spelare kom med, och det var alltså Schelin på tionde plats.

Jag kan inte säga att jag har kompetens att ranka världens bästa spelare genom tiderna. Min koll på den internationella damfotbollen på 1980- och 1990-talet är helt enkelt för dålig.

Det hindrar inte att man är lite förvånad över att kinesiska Sun Wen, som tillsammans med Michelle Akers officiellt korades till 1900-talets bästa spelare av Fifa, inte fanns med.

Minst lika förvånad är man över att Schelin togs med före Birgit Prinz. Personligen håller jag tyskan mycket högt.

När det gäller Schelin är det förstås kul att hon och svensk damfotboll lyfts fram. Personligen håller jag henne dock inte riktigt så högt. Jag har henne på mitt topp tio för Sveriges bästa spelare genom tiderna, men hon platsar inte på topp tre. Den rankingen gjorde jag för övrigt i det här inlägget.

I France Footballs motivering till rankingen av Schelin står det att hon bär det svenska landslaget på sina axlar på samma sätt som Zlatan Ibrahimovic bär det svenska herrlandslaget. Den beskrivningen kändes aktuell under VM 2011, där Schelin var fantastisk. Men personligen tycker jag inte att den har stämt varken före eller efter mästerskapet i Tyskland.

Ni som har följt den här bloggen ett tag vet ju att jag har ifrågasatt huruvida Schelin har spelsinne nog att klara av att möta alltmer taktiskt skolade försvar. Jag har bland annat resonerat kring den frågan i det här inlägget från 2014 och i det här inlägget om VM i fjol.

Apropå Schelin och landslaget kommer min analys av OS-kvalet de närmaste dagarna. Där har jag kollat extra mycket på just Pia Sundhage:s val av forwards.

* Så till helgens damfotboll. DFB-tv sänder två matcher i helgen. I morgon lördag 14.00 visas Bayern München–Jena och 24 timmar senare, alltså söndag 14.00 är det dags för prestigemötet Wolfsburg–Frankfurt, en match som kan bli direkt avgörande för vilket av lagen som tar Tysklands andra plats i höstens Champions League.

* I helgen drar tävlingssäsongen i gång på allvar i England. Lördag och söndag är det FA-cupen som gäller, matcher som blir genrep för onsdagens WSL-premiärer. Jag har inte örnkoll på lagen, men känslan är att det engelska ligaguldet i år står mellan fjolårets tre topplag, alltså Chelsea, Manchester City och Arsenal. Där känns de två första lagen som favoriter och Arsenal som outsider.

* Slutligen spelas två kvartsfinaler i Svenska cupen på söndag. Där är Linköping storfavorit borta mot Mallbacken, medan det känns rätt öppet mellan Eskilstuna och Umeå. Umeå vann förresten förra helgen med makalösa 15–0 mot Sunnanå i en träningsmatch.

Ett lag är semifinalklart, och det är Piteå. De vann med 5–0 mot AIK i onsdags. Från den matchen tänkte jag ge AIK:s hemsida högsta betyg för sitt referat. Det innehöll all information och statistik man kan tänkas önska – och ganska mycket mer. Det är bara för andra klubbar att se och lära. Bra jobbat.

7 thoughts on “Schelin på prestigeladdad topplista

  1. Ska man tala om bäst genom tiderna är det väl bara någon av de svenska stjärnorna från VM 2003 som kan komma på fråga enligt mig. Dåtidens svenska stjärnor med Ljungberg, Svensson och Moström i spetsen dominerade på ett sätt Schelin inte gjort varken före under eller efter VM 2011.

    Tyvärr lär väl denna prestigeplacering ge Sundhage råg i ryggen när det gäller särbehandlingen av Schelin som nog lär ha en given plats i startelvan tills den dag hon avslutar sin landslagskarriär.

  2. Den som skrev det fantastiska referatet från matchen AIK-Piteå heter Stefan Mellerborg och han är en fotbollsstatistiker utan motstycke. Hur ofta får man en match refererad nästan sekund för sekund och med noteringar om temperatur, nederbörd och vindstyrka? Otroligt – och man får hoppas att andra klubbar läser och lär sig av AIK!

    Beträffande Lotta Schelin kan bara konstateras hur ryktet om hennes storhet vuxit till proportioner som nog bländar omdömesförmågan. Jag själv skulle nog peta in legendariska duon Hanna Ljungberg och Victoria Svensson på rankinglistan över tidernas 10-15 bästa kvinnliga spelare. Men inget ont sagt om ”L8” – att det är en fransk tidning som ärar henne på detta sätt förklarar väl saken…

    • Sawa va mittfältare och Solo är målvakt. Sawa ser jag som given, bara se hur Japan havererade utan henne på plan i VM-finalen 2015 (ett enormt misstag av Sasaki att starta med henne på bänken). Solo tycker jag däremot är något överskattad, hon spelar ändå i ett lag som är väldigt bra och behöver sällan göra något utöver det vanliga och när så väl sker ser hon rätt medelmåttig ut i mina ögon. Ska man ha med en målvakt bara för rättvisans skull så går hon väl in bara därför men att hon skulle vara topp 10 någonsin håller jag inte med om.

    • De allra bästa spelarna har oftast offensiva roller, en liknande lista bland herrarna hade också varit dominerad av forwards. Men utöver Sawa och Solo fanns ju även Nadine Angerer med på listan. Så två målvakter, sju forwards och en mittfältare.

  3. 10-0 mot Mallbacken vet jag inte vad jag ska tycka om riktigt … oväntat lätt och kanske var det så att konstgräset man fick spela på gynnade det skickligare bortalaget. Noterbart är att Rolfö som ju inte fick spela i OS-kvalet gjorde hela 5 (!) mål och i Eskilstuna var det Banusic (som ju kanske också kunde vara landslagsaktuell) som avgjorde mot Umeå.

    Verkar finnas många formstarka forwards bland de svenska spelarna nu så man får ju hoppas Sundhage visar lite mod och ger dom chansen inte bara att få va med i truppen utan också att få spela matcher.

Kommentera

