Det här var ett jättesteg mot Rio

Pia Sundhage:s landslag har vunnit mot ett lag på topp tio.

Pia Sundhages landslag har tagit ett stort steg mot OS i Rio.

Även om jag hade 5–5 i målchanser kändes den svenska segern helt i sin ordning. Norge lutade sig mot ett par individuellt skickliga spelare, medan Sverige hade ett lag.

Det är klart att det tidiga ledningsmålet var otroligt viktigt. Men sådana förtjänar man, och det som imponerade i dag var hur Sverige utnyttjade och spelade på det där ledningsmålet.

De första 25 minuterna av den andra halvleken var hyperstabila – full kontroll. Det var klockren press på bollhållare från forwards samtidigt som mittfält och backar täckte ytor på ett sätt som höll borta Caroline Graham Hansen och Ada Hegerberg från matchbilden. I Norge blev avsaknaden av bra uppspelsfötter hur tydlig som helst.

Den sista kvarten blev det lite nervöst, men så blir det ju alltid när ett lag leder med uddamålet och det som är i underläge spelar ut sin plan B i jakten på en kvittering.

Jag tyckte ändå att Sverige lyckades trycka bort norskorna från de allra farligaste ytorna. Och det var ju när annars utmärkta Hedvig Lindahl:s fumlade med Elise Thorsnes skott som Norge var riktigt nära kvittering. Hegerbergs vänsterskott och Isabell Herlovsen:s inspel var också farliga, men båda gångerna tvingades norskorna bort från målet.

Jag har som bekant i perioder varit mycket kritisk mot Sundhage. Men i dag förtjänar hon beröm. Personligen hade jag alla dagar i veckan bytt in mer bollsäkra Fridolina Rolfö i stället för Pauline Hammarlund, men i övrigt finns det inte mycket att kritisera. Att stärka upp försvaret centralt med Emma Berglund på slutet var exempelvis ett smart drag.

I den andra matchen vann Nederländerna med 4–3 mot Schweiz. Det innebär att mycket talar för att Sverige får en ren gruppfinal mot värdnationen nästa onsdag. Klart är i alla fall att vi kommer att ha kvar chansen till gruppseger till sista omgången.

Personligen känner jag nu att det mycket väl kan gå vägen, och att vårt lag nu är storfavorit till att vinna gruppen. En uppdaterad uppskattning av lagens chanser till OS-spel blir:

Sverige 50 procent
Nederländerna 40 procent
Schweiz 7 procent
Norge 3 procent

5 thoughts on “Det här var ett jättesteg mot Rio

  1. Enligt min mening tycker jag det inte var en bra match. En liten chock efter sett CL matcher. Visst man kan inte jämföra ihop trimmade herrklubblag mot ett ihop rafsat damlandslag. Men lite lugn och bollsäkerhet kan man väl ändå kräva. Tänka lite fotboll yta medspelare. Stressigt och slarviga passningar. Inte två passningar rätt i rad. Hedvigs utsparkar ut över sidolinjerna hela tiden. Jag tror att Pia aldrig får ihop ett modernt spelande lag. Norge fick bortdömd en hörna, en farlig frispark nära mål, ett mål ( Hedvig fick frispark), en hands på en svensk i i straffområdet. Nä börja spela fotboll visst tekniken sitter inte det syns tydligt. Intressant att se Schweiz och Holland ändå.

    • Håller med om att det inte var så mycket skönspel. Men det är inte så ofta man har sett ett svenskt landslag gå ut och spela skönspel i en premiärmatch i en turnering. För mig var det viktigaste att laget visade stabilitet och att alla var beredda att göra det hårda arbetet – och där blev det högt betyg.

      Jag tyckte för övrigt att det svenska laget var både mer bolltryggt och passningssäkert än det norska. Men jag förväntar mig inte att det här svenska laget skall gå ut och lira. Sundhage har först och främst valt spelare efter offensiv snabbhet, inte efter bollskicklighet.

    • Skönt att se att det var fler än jag som störde mig på domarens misstag, men det var ju tur att dom gick på ” rätt ” håll. Tyvärr håller inte domarna samma klass som spelarna varken nationellt eller internationellt.

      • Håller med om att domare Steinhaus hade det jobbigt. Men normalt håller hon hög klass, har dömt i tyska andraligan för herrar – som ju är minst lika bra som den svenska herrallsvenskan.

      • Hon gjorde en jättemiss i LFC:s returmöte möt Bröndby då hon dömde bort ett 100 % korrekt mål från LFC i första halvlek efter att en Bröndbyspelare försökt sig på en konstspark i eget straffområde för att få bort bollen och sen åkte i backen utan kontakt.

        Vad jag säger är alltså att även en bra domare som Steinhaus uppenbarligen är ibland gör misstag. I just det här fallet tycker jag dock Mjelde obstruerade Lindahl något och att det därför inte var helt fel att blåsa.

        De problem som uppstod var missar från assisterande som flera gånger missade hörnor och gav inkast åt fel lag. Tycker Stenhaus själv gjorde en helt ok match.

Kommentera

