0–0 i en stängd seriefinal

Den franska seriefinalen bjöd inte på någon blixtrande fotbollsunderhållning. Tvärtom blev det en väldigt stängd match, som logiskt nog slutade 0–0.

Lisa Dahlkvist och Lotta Schelin spelade hela matchen, medan Caroline Seger tvingades titta på. Hon berättade för franska Eurosport att hon hade stukat foten på träning. Det framgick inte om det är någon fara för OS-kvalet, men förhoppningsvis är det lugnt.

Jag kollade förstås in de båda svenska spelarna lite extra. Dahlkvist hade en mer offensiv roll än hon har i landslaget – och jag tyckte att hon gjorde en jättebra match. Hon känns mer bolltrygg och passningssäker än någonsin tidigare, och det var hon som hade PSG:s allra bästa läge i matchen. Skottet från vänsterdelen av straffområdet smet dock över.

Jag skriver bästa läge, för det var inte speciellt många riktiga målchanser i matchen, däremot en sju–åtta lägen. Två av dem gick till PSG, resten till Lyon. Det var också Lyon som hade de två riktigt heta målchanserna.
En när duktiga PSG-målvakten Ann-Katrin Berger via stolpen styrde undan ett skott från duktiga Amel Majri. En när Schelin och mittbacken Griedge Mbock Bathy gick på samma boll vid en inläggsfrispark. Det såg inte ut som att någon av dem touchade bollen, däremot hann Berger rädda innan frisparken studsade in vid bortre stolpen.

Schelin då? Jodå, även hon får klart godkänt. Fast de första 30 minuterna var hon inte med i matchen. Så långt tyckte jag mest att hon sprang och trampade vatten. Men sedan blev hon alltmer delaktig och under den första halvan av den andra halvleken tyckte jag att hon var den piggaste forwarden på planen. Hade inte hon och Mbock Bathy stört varandra kunde Schelin ha gjort ett riktigt drömmål, för hon försökte styra in bollen med en volleyklack.

Men det blev alltså inga mål. PSG backade hem och spelade 4-5-1 med Cristiane som vänsterytter. Lagets brasilianska skyttedrottning hade verkligen ingen bra dag. Och då tänker jag inte på att hon mest sprang offside när kontringslägena uppstod. Jag tänker mer på hennes uppträdande när hon blev utbytt. Hon skrek och gestikulerade vilt mot någon, möjligen tränare Farid Benstiti. När hon kom i närbild såg man att hon grät.

Jag trodde att PSG skulle flytta fram och gå för segern på slutet för att ha en liten chans på ligaguldet. Men det gjorde de inte, de verkade nöjda med oavgjort. Det innebär att Parislaget sannolikt känner sig nöjda med andraplatsen i serien.

Om PSG vinner resten av sina matcher blir man sämst tvåa i serien och tar alltså en av Champions Leagueplatserna. Det oavgjorda resultatet innebär också att Lyon med stor sannolikhet kommer att ta sitt tionde raka ligaguld. Jag tror nämligen inte att PSG kommer att ta in fyra poäng på Lyon under resten av serien.

Något som fascinerade mig var Lyons defensiv. Med Saki Kumagai som defensiv innermittfältare framför Mbock Bathy och Wendie Renard har man fått en större trygghet i defensiven. Kumagai är väldigt passningsskicklig, men hon är även lite av en risktagare. Med henne som mittback bjöd Lyon ibland motståndarna på farliga kontringslägen. När japanskan flyttat fram ett steg har man bättre täckning om hon missar någon passning ibland.

Jag vet inte om jag någonsin tidigare upplevt att Lyon känts som homogent i defensiven som i dag. Det är ingen slump att laget bara släppt in tre mål på 20 tävlingsmatcher den här säsongen.

Kan man behålla den stabiliteten i försvarsspelet ser jag Lyon som jättefavorit till att även ta hem vårens Champions League.

2 thoughts on “0–0 i en stängd seriefinal

  1. Verkar som Lotta S har det lite tuffare nu som anfallare. Skulle kanske Pia flytta ner henne som mittfältare i landslaget. Ett mittfält med Seger, Lisa D, Lotta S. Vad tycker du Johan? Sen vad tycker du om damallsvenskan spelade höst vår istället. Alltså svensk mästare i juni. Det är många länder som spelar så. Mer rättvist för de nordliga lagen. Avgörande matcher i maj juni istället för okt nov.

    • Jag ser nog Schelin som en utpräglad forward och tror inte att hon skulle göra mycket nytta på mittfältet, i varje fall inte i ett 4-3-3. Möjligen skulle hon funka som ytter i ett 4-4-2. Schelins styrkor är snabbhet, styrka och vassa avslut – typiska forwardsegenskaper. Det är ingen tvekan utan att hon har tappat när damfotbollen blivit mer taktisk, men kan hon lära sig hur hon skall röra sig mot låga försvar kommer hon kunna vara väldigt bra flera år till.

      Visst hade det varit trevligt att kora svenska mästarna på bra planer i juni, men totalt sett är jag motståndare till höst-vår. Jag tror att publiksiffrorna skulle sjunka om vi började spela i mars, speciellt kalla år. Dessutom hade det känts konstigt med ett flera månader långt uppehåll mitt i serien, men bara någon veckas uppehåll mellan säsongerna. Jag tror att helår är bäst för svensk fotboll, både publikt och sportsligt.

      Och inom damfotbollen är det för övrigt fler stora ligor som spelar helår än inom herrfotbollen. Sverige, USA, England och Japan kör helår, medan Frankrike och Tyskland är de större ligor som kör höst-vår.

Kommentera

