I dag imponerade Sundhage

I förra inlägget samlade jag rätt mycket kritik mot Pia Sundhage, men såg också lovande tendenser. I dag kommer jag huvudsakligen med beröm – jag såg just Sundhage och blev lite glad. Jag tycker nämligen att hon gjorde ett mycket bättre intryck än på länge.

Sundhage har ju nyss presenterat sin första landslagstrupp för året. Det är en ovanligt viktig januaritrupp, eftersom det kommer att vara de här spelarna som även spelar i OS-kvalet. Det är ju på den här samlingen i Göteborg som man kan träna in saker. Inför själva OS-kvalet är tiden så kort att det inte finns tid för något trimmande av annat än enstaka detaljer.

Jag lyckades missa att det gick att se själva presskonferensen live. Men jag hann se Sundhage i en ganska lång intervju med Expressens Mats Bråstedt. Min uppfattning är alltså att hon gjorde ett mycket gott intryck och svarade bra på de allra flesta frågorna.

Jag reagerade över två svar. Det första och största frågetecknet sätter jag för svaret till varför att Kosovare Asllani inte finns med bland de 23 spelarna. Där hänvisade Sundhage till att Asllani saknar klubb – och att hon inte har spelat någon 90-minutersmatch på länge.

Det var dåligt påläst. Asllani spelade 90 minuter med PSG mot Le Roche-sur-Yon i ligan den 7 november. Det är rätt många uttagna spelare i Sundhages trupp som både har mindre tid av högkvalitativ fotbollsträning på sistone och längre period utan 90-minutersmatcher än Asllani. Det hade med andra ord varit ärligare av Sundhage att rakt ut säga att hon inte tycker att Asllani platsar.

I sammanhanget har man även den senaste tiden läst att Sundhage ställt krav på att Asllani måste ha klubb och speltid för att vara med i landslaget. Det är möjligen bekvämt på kort sikt, men på längre sikt är det inte något smart krav. Inte alls. Här riskerar ju Sundhage att ha målat in sig i ett hörn om någon bärande landslagsspelare plötsligt är bänkad eller utan kontrakt en period.

Det andra frågetecknet sätter jag för att Sundhage menar att det täta spelschemat i kvalet gör att man sannolikt kommer att behöva ha olika startelvor i de tre matcherna. Visst är det bra att följa upp hur spelarna reagerar på tätt matchande, för vissa spelare har svårt att prestera med tätt schema. Samtidigt känns det som lite överreaktion, för spelschemat i kvalet är inte tätare än vad det brukar vara på mästerskap.

OS-kvalet avgörs ju med tre matcher på sju dagar. I själva OS brukar det vara match var tredje dag – alltså ett tätare schema. I EM 2013 spelade Sverige fem matcher på 14 dagar, och både i OS och EM klarade huvuddelen av spelarna av att starta i alla matcher.

Men som sagt, i huvudsak imponerade Sundhage i Expressenintervjun. Hon verkade trygg och målinriktad och tog sig snyggt igenom övriga frågor. Jag tyckte bland annat att hon skötte det bra när hon på direkt fråga konstaterade att det var konstigt att OS-kvalet spelas på konstgräs när själva OS avgörs på gräs, men att det inte var någon idé att lägga mer energi på det.

Truppen då? Börjar vi med de som saknas så är det nämnda Asllani som får rubrikerna. Fast det var ju väntat att hon skulle vara petad. Jag reagerar mer över hur Sundhage har tänkt sig sitt tremannamittfält. Att Caroline Seger och Lisa Dahlkvist har varsin plats är ju självklart.

I EM-kvalet spelade Sundhage med Lina Hurtig som tredjelänk i de två första matcherna och med Petra Larsson i den sista. Ingen av dem finns med i dagens trupp. Det gör inte heller Malin Diaz.

Uttagna är istället Emilia Appelqvist, Josefin Johansson och debutanten Petra Andersson. Andersson har jag sett för lite i bra omgivning för att kunna bedöma. De andra två borde ligga före i turordningen. Både gjorde ett bra jobb i Piteå under 2015, men ingen av dem är prövad på hög internationell nivå. Det finns alltså stora frågetecken här.

Personligen hade jag hellre sett Michelle De Jongh i stället för Andersson. Men som sagt, min bild av Eskilstunaförvärvet är inte helt klar – hon kanske är klockren i den här positionen.

Bland forwards finns inga frågetecken. Det står helt klart att Sundhage går all in på snabba djupledslöpare i tremannakedjan. Av sju uttagna forwards är det egentligen bara Fridolina Rolfö som avviker från mallen.

Hela truppen finns här. Under den långa samlingen i Göteborg spelar man en match, mot Skottland den 26 januari.

6 thoughts on “I dag imponerade Sundhage

  1. Hade gärna sett de Jongh också, en riktig framtidsspelare som ju dessutom kan spela både centralt och på kanten. För mig hade hon varit ett av de första namnen i landslagstruppen och som du säger känns hon mer spännande än någon av de tre spelare som man säga gått före.

    Vad gäller djupledsspelare så är det ingen hemlighet att Sundhage verkligen snöat in på det totalt vad gäller forwards, jag tycker nog ändå att det är rätt val man gjort där då alternativen inte direkt är så många. Som LFC-supporter är det förstås glädjande att samtliga av de spelare som borde vara med också får chansen och jag hoppas verkligen att Stina B får ordning på hälen så hon kan få mer speltid än sist mot Danmark.

    • Fast tycker du verkligen att det är rimligt att ha sju forwards i en trupp om 23 spelare? Och att sex av de sju skall vara djupledslöpare? Jag tycker att det är närmast självklart att Asllani borde funnit med bland våra sju bästa forwards. Jag placerar henne till och med topp tre.

  2. Om Sundhage vore konsekvent nog att välja prestation i stället för person så skulle hon ställa Lotta Schelin åt sidan.Schelin må vara hur bra som helst i sin franska klubb, men i landslaget har hon blivit en slags staffagefigur, eller en lagutfyllnad, som inte levererar. Tyvärr.

    • Jag tycker nog fortfarande att Schelin försvarar en plats i en landslagstrupp, och oftast även i startelvan. Men helig får hon inte vara. Det är inte rimligt att hon skall spela 90 minuter varje gång – även de matcher där hon är klart sämst.

      Men Sundhage är ju ganska tydlig med vilka som är hennes favoriter, och vilka som inte är det. Bland de som hon har minst tålamod med finns helt klart Antonia Göransson och Kosovare Asllani.

  3. Kan kanske tycka att Calle Barrling skulle ta över fk. Laget spela nu 4-3-3 och skall göra resultat mot N, S, H Tycker laget håller inte ihop riktigt. Calle vann ändå f19 guld så varför inte prova. Men svår match mot särskilt Norge

Kommentera

