Intressant lägertrupp och ett mysterium

Pia Sundhage har i dag tagit ut 32 spelare till ett landslagsläger på Bosön 23–29 november. Jag kan inte säga att jag har skärskådat truppen, eller funderat över vilka jag själv skulle ha tagit ut. Men spontant var det många positiva uttagningar.

Jag gillar att Sundhage tar med tre unga, framtidsmålvakter vid sidan av Hedvig Lindahl. Såväl Jennifer Falk, Zecira Musovic som Emma Holmgren är alla heta kandidater att ta över efter Lindahl om något eller några år.

Jag gillar också att Michelle De Jongh och Mimmi Löfwenius finns med i truppen.

Debutant Petra Andersson är jag däremot lätt frågande till. Av det jag har sett känns Andersson överskattad, som många Stockholmsspelare lätt blir på förbundskansliet. Men jag har i och för sig hört från flera stockholmare att de har stor tro på Andersson. Och det är inte lätt att imponera i ett så dåligt lag som AIK. Så med rätt omgivning kanske hon också kan få ett Schough-lyft. Men sannolikt måste hon flytta till någon klubb utanför Stockholmsområdet i vinter.

Hela truppen finns här.

En bortglömd spelare med hög potential som jag tycker borde vara aktuell för en sådan här stor trupp är Antonia Göransson. Göransson är ju det största mysteriet vi har inom svensk damfotboll för tillfället. Hon var den största talangen av alla spelare i det svenska lag som nådde kvartsfinal i F20-VM 2010.

Antonia Göransson

Antonia Göransson

Hon visade sig också hålla på högsta nivå. Våren 2013 såg jag henne gång på gång imponera på vänsterkanten för Potsdam i Frauen-Bundesliga. Hon gick också in i hemma-EM som självskriven startspelare i Sundhages landslag. Efter premiären mot Danmark (1–1) blev hon dock av med sin plats i startelvan – och sitt självförtroende. Efter EM har Göransson bara startat i två landskamper, varav en som vänsterback.

Jag säger inte att hon har briljerat i årets damallsvenska. Men som jag ser det är hon en av de tre–fyra svenska spelare som har högst potential, som kan avgöra matcher på egen hand. Därmed känns det som att man kan få jackpot om man vårdar henne på rätt sätt och har tålamod med henne.

4 thoughts on “Intressant lägertrupp och ett mysterium

  1. Hoppas få se Göransson i Eskilstuna nästa år. Hade passat utmärkt in som ersättare av Thunebro. Eriksson känns som en tränare som hade kunnat få ut det bästa av ”Ante”, och därmed också ta henne tillbaka till landslaget.

  2. Kul med nya namn i den stora truppen. Håller helt med om Göransson, hennes kombination av fysik (som ju varit omskriven av Sundhage själv) och fantastiska bollkänsla gör att hon kan bli en fantastisk fotbollsspelare om hon hamnar i rätt klubb, hemma eller utomlands. Jag är imponerad av Vittsjö och att man galant håller sig kvar i Damallsvenskan men känner mig samtidigt säker på att Göransson kommer att lämna för att hamna i en betydligt mer utvecklande miljö. Jag kan förstå tiden i Vittsjö efter fyra år i Bundesliga men nu är det dags.

    Bästa fotbollshälsningar
    Christoffer

Kommentera

