Ny stormatch av Schough

Den mer ingående analysen av dagens match får vänta till i morgon eller möjligen övermorgon. I kväll nöjer jag mig med att konstatera att dagens 1–0-seger var både godkänd och lovande utan att på något sätt vara strålande.

Det finns fortfarande en hel del skönhetsfläckar i det svenska spelet, men i dag var det ändå det positiva som övervägde. Jag räknade exempelvis till 9–3 i klara målchanser, siffror som faktiskt känns smickrande för danskorna. För Hedvig Lindahl behövde inte göra en enda riktigt kvalificerad räddning.

En kvalificerad insats svarade däremot Olivia Schough för. Hon var klart bästa svenska spelare, och jag får nog säga att Schough har varit bäst totalt sett efter VM. Hennes förarbete till det svenska Segermålet var grädden på moset – det höll högsta världsklass.

Ni som har följt den här bloggen under en längre tid vet ju att jag alltid har varit högst skeptisk till uttagningen av Schough. Det är jag inte längre. De här senaste månaderna har Eskilstunaspelaren tveklöst visat att hon förtjänar sin plats i startelvan. Kul.

Dagens resultat innebär för övrigt att Sverige i praktiken är klart för EM-slutspelet i Nederländerna 2017. Jag är övertygad om att man slår sig in bland de sex bästa grupptvåorna på 19 poäng. Sannolikt kan det även räcka med 16.

Sverige står på nio poäng och behöver alltså bara tio poäng till för att vara säkra på EM-avancemang. Det som återstår av kvalet är två matcher mot Slovakien samt en vardera mot Danmark, Polen och Moldavien. Visst låter det som att det blir svensk defilering mot slutspelet i Nederländerna?

4 thoughts on “Ny stormatch av Schough

  1. Härlig match igår. Känns som det går på rätt väg…. Kändes som backlinjen var väldigt stabil. Både Fischer, men framför allt Sembrandt var väldigt bra igår även om man aldrig riktigt sattes på prov så avvärjade man Harder väldigt bra. I backlinjen tyckte jag dock att Samuelsson var den svaga länken med dåliga mottagningar o uppspel. Ok defensivt
    Rubensson var bra som vänsterback o stängde till okej och var delaktig offensivt. Bra initiativ. Mittfältet var också bra. Där kunde man dock önskat att Forwards o mittfält låg tajtare o inte så långt ifrån varandra. Annars ledde ju Seger mittfältet på ett utmärkt sätt. Med sina instick o underbara passningar tyckte jag hon var tsm med Schough Sveriges bästa spelare…
    Annars en bra match där Dahlkvist o Larsson var riktigt bra. Hade väl dock önskat mer av våra Forwards, förutom Schough. Jakobsson kändes lite frånvarande o Schelin kändes rätt blek, men ändå lite bättre än förut.
    Totalt en bra svensk match. Heja Sverige!!

  2. Kul vi vann igår, det var ju faktiskt den första riktiga tävlingsmatchen mot en ganska bra nation som Sundhage vunnit sen hon blev förbundskapten. Men visst, EM-kval, det känns ju mer som att vi håller igång för att bredda damfotbollen i Europa än att det är något riktigt kval, men jag tycker det är helt rätt att det spelas så missförstå mig inte.

    Håller med kring analysen av Olivia, och hennes utveckling som fotbollsspelare, bara att önska henne fortsatt lycka till. Sämst på plan var nog Schelin, märkligt att hon alltid startar, och ännu märkligare att hon inte blev utbytt.

    Skönt att vi leder vår EM-grupp inför det längre uppehållet, det ser bra ut så att säga. Därefter väntar OS-kval, ja hoppas vi fixar det men jag är synnerligen tveksam om det jag såg i Göteborg igår kommer att räcka till.

    Heja Sverige !!!

  3. Att Schough är det stora glädjeämnet håller nog de flesta med om, massor av energi men visar ändå imponerande kyla i det avgörande läget när hon ger Seger öppet skottfält med en fint avvägd passning. Tycker också Seger och Sembrant förtjänar beröm tillsammans med Petra Larsson som gjorde en stabil match särskilt då Harder inte fick samma utrymme som jag ändå tycker hon fick när de möttes tidigare på Linköping Arena.

    Samtidigt måste jag vara en dysterkvist och betona att det var ett svagt Danmark vi fick se där man trots flera skickliga offensiva spelare inte alls fick till något anfallsspel mot ett oväntat ‘cyniskt’ spelande Sverige. Deras försvarsspel var stundtals väldigt virrigt och jag är förvånad över att Arnth inte fick plats i startelvan (eller fick komma in) med tanke på hur spelet såg ut.

    Väldigt glädjande om det är så att det var ett nytt mer stabilt spelande Sverige vi fick se då jag inte trodde Sundhage skulle vara tillräckligt pragmatisk för att gå tillbaka till det mer defensivt orienterade spel Sverige är bäst på.

    • Men Martin tycker du Sv skall spela defensivt igen. Nu har Sv många bra anfallare så full fart framåt. Pia väljer nu 4-3-3 eller kanske 4-4-2 efter motståndet

Kommentera

