De Jongh istället för Hurtig

Tidigare i dag kom den tråkiga nyheten om att Lina Hurtig har drabbats av en stressfraktur och missar resten av säsongen.

Hurtig har haft en konstig säsong med massor av skadeproblem och positionsbyten, men har ändå gått från att inte tillhöra landets topp 25 till landslagets startelva.

Hurtigs skada gör att det blir en lucka på det svenska tremannamittfältet inför EM-kvalmatchen mot Danmark. Jag ser gärna att den platsen fylls av en duktig tvåvägsspelare.

Pia Sundhage satt i kväll på Behrn Arena och såg Piteå besegra Kif Örebro med 3–2. Själv såg jag huvuddelen av matchen på tv. Jag hoppas att jag och Sundhage såg samma sak, att Hurtigs ersättare borde heta Michelle De Jongh.

Jag skall erkänna att jag inte har sett De Jongh live och kan bedöma hennes rörelsemönster och speluppfattning fullt ut. Men det jag har sett via tv-rutan är mycket lovande. 18-åringen är en riktigt rejäl spelare som är en vass bollvinnare och en bra djupledslöpare.

Det enda som talar emot henne är hennes ålder. Sundhage ogillar ju att ta ut spelare som inte nått 20 års ålder.

I övrigt i kvällens match följde jag båda målvakterna, Örebrobacken Marina Pettersson Engström och Pauline Hammarlund lite extra. Tyvärr tycker jag inte att någon av Carola Söberg eller Hilda Carlén imponerade så mycket att de känns som utmanare till Hedvig Lindahl. Pettersson Engström kändes inte heller som någon landslagsspelare.

Däremot är ju Hammarlund glödhet. Hon verkar stundtals lite kantig och har svårt med bollkontrollen, men sedan blixtrar det plötsligt till. I dag gjorde hon två mål och fixade en straff – naturligtvis mer än godkänt.

Dock höjer jag ett ögonbryn över straffsituationen. Själv sa Hammarlund till Tv4sport att hon träffades av Söberg. Det är möjligt, men när träffen i så fall kom hade ju Hammarlund redan slängt sig. Tyvärr luktade det ju filmning lång väg.

Kif Örebro hade ju för övrigt ingen som helst tur i kväll. De hade tre bollar som träffade Faith Ikidi:s armar inne i Piteås straffområde, utan att det blev straff. Domare Camilla Eriksson borde i alla fall blåst för den första.

Eriksson borde även ha godkänt det mål som Sanna Talonen gjorde med några minuter kvar. Som jag upplevde det var Talonen bakom bollen när passningen slog, dessutom är det möjligt att finskan befann sig på rätt sida om Ikidi. Men det här verkar inte vara Örebros år.

Däremot är det Piteås år. Laget har goda chanser att nå upp till 47 poäng. Lek med tanken att Linköping kryssar både mot Eskilstuna och Rosengård, då är Piteå väldigt nära en plats i nästa års Champions League. Det vore en jätteskräll.

Jag är ganska nöjd med att jag tippade att Piteå skulle få årets lyft i damallsvenskan. Att de skulle ha en liten guldchans med mindre än tre omgångar kvar trodde jag däremot aldrig. Det är kul med överraskningar.

One thought on “De Jongh istället för Hurtig

  1. Trist att se Hammarlund stå för en klockren filmning vid situationen som gav 1-0 på straff. Trist om också Örebro blev bestulna på straffar då domare redan avgjort ett antal matcher som kan få STOR betydelse för utgången av seriespelet.

    Känns som Rosengård fick en rätt rejäl fördel som nu slipper Hurtig när man möter Umeå ikväll, hon var väldigt bra (kanske den bästa spelaren) i det Umeå som slog Linköping på bortaplan.

Kommentera

