Seger skall inte hoppas för mycket

Till morgondagens EM-kvalmöte med Polen gör Pia Sundhage en förändring i sin startelva jämfört med bortamatchen mot Moldavien.

Det är Jessica Samuelsson som kommer in på Elin Rubensson:s bekostnad. Det är ett defensivt byte, något som jag spontant blev lite överraskad av. Men efter att jag tänkt igenom det lite inser jag att det nog är klokt att ställa upp med en snabb och defensiv back. De övriga tre i backlinjen är ju inte direkt blixtsnabba – och Polen har ju trots allt duktiga Ewa Pajor.

I övrigt hörde jag tidigare i dag Caroline Seger säga till SVT att:

”Jag hoppas att Polen öppnar upp i morgon så att vi får de ytorna (bakom deras backlinje), för då är vi som allra bäst.”

Jag förstår att hon hoppas på det, men hon skall nog inte hoppas för mycket. För gissa vilka ytor jag hade stängt först om jag hade varit polsk förbundskapten.

Seger skall alltså inte räkna med något större utrymme bakom den polska backlinjen. Speciellt inte som polackerna nu vet att det blir ett svenskt lag med tre rena djupledslöpare i forwardslinjen.

I länkad intervju efterlyste Seger också tajming och offervilja i straffområdet. Det skriver jag däremot som bekant under på.

Eftersom Sverige har tre duktiga huvudspelare på mittfältet kanske man skall satsa på att ha lite längre anfall och hålla inne inläggen lite så att minst en av mittfältarna hinner löpa in i straffområdet.

I grunden är jag dock förvånad över att Sundhage matchar tre djupledslöpande forwards. Jag tycker att det räcker med en sådan mot lag som Moldavien och Polen. Där behöver man istället minst en nickstark forward, helst två. Och helst två som vet hur man rör sig på smartast möjliga sätt för laget. Jag hade gärna sett att en av de två hette Stina Blackstenius. Nu är inte hon med i truppen, det är inte heller Kosovare Asllani som jag också helst hade sett på planen med sin smartness. Med befintlig trupp och 4-3-3 hade jag haft Pauline Hammarlund och Fridolina Rolfö på planen från start tillsammans med en av Schelin eller Jakobsson.

Nu startar Sverige i stället så här: Hedvig LindahlJessica Samuelsson, Nilla Fischer, Linda Sembrant, Magdalena EricssonLina Hurtig, Lisa Dahlkvist, Seger – Lotta Schelin, Olivia Schough, Sofia Jakobsson.

* I dag har det spelats en EM-kvalmatch. Där vann England med 8–0 borta mot Estland. Danielle Carter debuterade med att göra tre mål, 1–0, 7–0 och 8–0. Här snackar vi hyfsad debut…

* Just nu spelar Finland borta mot Irland. Det var en match där jag trodde att irländskorna skulle ha en ganska god chans att skaka finskorna. Det är också 3–3 i avslut mot mål med tio minuter kvar att spela. Dock har Finland gjort mål på två av sina tre avslut (Emma Koivisto och Linda Sällström), medan Tinja-Riikka Korpela håller nollan. Finland går alltså mot seger.

One thought on “Seger skall inte hoppas för mycket

  1. Hej, håller helt med om det inte känns helt rätt att ha tre rätt så likadana spelare på topp. Hade också föredragit Rolfö men framför allt Hammarlund som gjorde ett vasst inhopp och mål mot Moldavien. Bra target, bra på huvudet, bra löpningar. Ska inte sånt prioriteras?
    Lyssnade på Sundhages motivering varför Samuelsson tagit Rubenssons plats: ”Hon har speed, bra fart framåt och ska komma med inlägg.”
    Helt plötsligt är offensiven Samuelssons styrka…? Har alltid trott att det var tvärtom.
    För att återgå till senaste matchen. Det var inte så positivt kroppsspråk hos några av de äldre och mer rutinerade spelarna mot Moldavien.
    Är 4-3-3 förankrat ordentligt hos spelarna? Ett spelsätt som ingen (utom Schelin) praktiserat i klubblaget.
    Är gruppen med på Sundhages nya spelidé, den fjärde i ordningen?
    Drar landslagsledningen och spelarna åt samma håll?
    Oerhört viktigt och helt nödvändigt förstås att alla hjälps åt om det ska bli bra.
    Eller är det så att Sundhages och Perssons förtroendekapital är förbrukat efter VM och efter otydligt ledarskap?

Kommentera

