Knappast imponerande insats mot Moldavien

På tisdag ställs vårt svenska landslag mot Polen i den första riktiga matchen i EM-kvalet. Polen är självklart ett lag vi skall slå.

Ett rimligt resultat är svensk seger med fyra–fem mål på hemmaplan. Men kunde vi bara göra tre mål på Moldavien får vi nog vara nöjda om det blir seger mot polskorna.

Polen är ju nämligen ett väldigt mycket bättre lag än det svaga Moldavien som vi mötte i torsdags. Det var i och för sig en match man inte skall dra några stora växlar av. Sannolikt hade det moldaviska landslaget fått kämpa för att hänga kvar om de spelat i svenska division 1.

Med tanke på det var 3–0 riktigt dåliga siffror. Sverige bör göra minst tio mål på ett lag som Moldavien. Svenskorna skyllde på att de mötte ett väldigt defensivt lag. Som om det skulle vara någon ursäkt.

Tyskland mötte också ett defensivt lag i sin första EM-kvalmatch, ändå slog man Ungern med 12–0 efter 7–0 i halvtid. Och då skall man veta Ungern är ett lag som är flera klasser bättre än odugliga Moldavien.

Nu är ju det viktigaste att vinna matcherna, vilket Sverige gjorde. Men jag hade ändå varit rätt orolig om jag hade hetat Pia Sundhage. Det återstår att se om hennes nya 4–3–3-upplägg är en svensk framgångsmelodi.

Jag såg att Fotbollskanalens Olof Lundh skrev att byte av spelsystem tyder på osäkerhet. Jag håller med. Jag får känslan av att Sundhage famlar. Men vi vet mer om det här efter matcherna mot Polen och Danmark.

Personligen hade jag tyvärr inte möjlighet att kika på Moldavienmatchen koncentrerat, utan jag såg bara matchen flyktigt.

De sekvenser jag såg bestod oftast av ett svenskt lag som hade bollen mest hela tiden och oftast höll till just utanför Moldaviens straffområde. Tyvärr var våra forwards inte tillräckligt smarta för att rycka moldaviskorna ur position. Tvärtom blev vi väldigt stillastående i och kring straffområdet.

Sedan var våra inlägg inte tillräckligt bra. Fast det hade knappast spelat någon större roll. För här blev jag väldigt förvånad av Sundhages coachning. Hon har ju vid upprepade tillfällen påtalat bristen på nickstyrka bland svenska spelare.

Hon borde vara medveten av vikten av att ha nickstarka straffområdesspelare mot hyperdefensiva lag som Moldavien. Men Sundhage ställde upp med tre forwards där ingen kan nicka – om de inte får bollen i huvudet. Jag måste säga att jag saknade en spelare av Stina Blackstenius-typ rätt rejält.

* Senast jag skrev glömde jag att gratulera Kvarnsveden till platsen i damallsvenskan 2016. Jag har inte sett laget och kan således inte bedöma hur de kommer att klara sig i högsta serien.

Dock är det lovade att man verkar ha en stabil defensiv grund att stå på. Skall man hänga kvar som nykomling utan etablerade spelare måste man ha ett stabilt försvar.

Jag noterar för övrigt att förbundets hemsida svenskfotboll.se inte har observerat att Borlängelaget är klart för högsta serien. Svagt.

* På hemmaplan har det tyvärr hänt en del annat än bara matcher i elitettan. Jag lider något vansinnigt med Eskilstunas Elena Sadiku. Hon har återigen dragit av korsbandet i ena knät.

Det är så tråkigt att jag inte finner ord. Som jag berättat några gånger har jag själv tvingats till ett par knäoperationer och vet hur jobbigt det är att ta sig tillbaka. Jag hoppas verkligen att Sadiku har den mentala styrkan att ta sig genom en ny rehabperiod.

* En som har haft det jobbigt på ett annat plan är Irans landslagskapten Niloufar Ardalan. Hennes man vägrade att skriva på pappren som krävs för förnyande av hennes pass. Därmed får hon inte åka till Asiatiska mästerskapen i futsal.

Tragiskt att det 2015 finns lagar av det slaget i vår värld.

* Världsmästarna USA har valt dubbelmöten mot svaga Haiti den här veckan. Den första matchen slutade bara 5–0. Den andra pågår just nu och står just 5–0 i halvtid. Här är höjdpunkter från den första matchen:

* Veckans internationella toppmatch var en annan träningsmatch, Frankrike–Brasilien. Inför fina 22 053 åskådare i Le Havre vann fransyskorna med 2–1. Höjdpunkter därifrån ser du här:

4 thoughts on “Knappast imponerande insats mot Moldavien

  1. Hur hade du formerar startelvan mot Moldavien för att få en förändring?😕
    En fråga jag kan ställa är varför man inte tar in Hilda Carlen i såna här matcher? Hon är ju vad det verkar Sundhages framtid på målvaktssidan. Lindahl kommer ju inte spela EM 2017 eller VM 2019. Håller med om anfallsspelet. Vi hoppas på bättre mot Polen!!😆

    • I ett 4-3-3 är på forwardssidan jag tycker att man borde valt annorlunda. Eftersom det knappt blir något djupledsspel mot lag som Moldavien räcker det med en djupledslöpare. Jag hade alltså valt att starta med antingen Schelin eller Jakobsson och satt den andra på bänken. Som komplement bör det finnas en nickstark spelare. Där hade jag valt Blackstenius med Hammarlund som backup. Slutligen behövs det en forward som rör sig smart. Där är mitt förstaval Asllani, men mot Moldavien hade jag fått spela med Rolfö.

      Apropå smarta forwards. Kolla klippet från Frankrike-Brasilien och se hur Eugenie Le Sommer söker fria ytor i straffområdet. Notera även att alla tre målen kommer på nickar. Huvudspelet blir allt viktigare inom damfotbollen.

  2. 4-3-3 spelade man i historieböckerna, det finns inga topplag vare sig på nationsnivå eller klubbnivå som spelar så längre. Det går bra mot lätt motstånd som i exempelvis vår kvalgrupp men kommer att gå på pumpen direkt i ett slutspel. Visst har Sundhage varit med i många år men det innebär ju inte att vi behöver spela som på den svartvita TVns tid.

    Heja svensk fotboll !!!

Kommentera

