Nej, Guillou var inte fel ute om damfotboll

För en tid sedan fick Jan Guillou stora delar av Damfotbollssverige på sig efter uttalanden i Aftonbladet om att tjejer borde ha mindre boll, mindre plan och mindre mål.
Och SVT:s krönikör Jonas Karlsson fick löpa gatlopp när han kom med liknande idéer 2006.

Jag vet att jag nu kommer att dra på mig irritation. För vi män skall inte tycka till om tjejernas fotboll. I varje fall inte kritisera den.
Men det tänker jag göra. Jag tycker nämligen att Guillou och Karlsson i stora drag har helt rätt. Men snälla, innan ni hugger huvudet av mig så ge mig i alla fall en chans att argumentera för min sak.

För nej, jag tycker inte att damfotbollen är dålig på toppnivån. Långt ifrån. Matcherna i Tysklands-VM höll genomgående mycket hög klass, och många allsvenska matcher är utmärkt underhållning.
Och jag anser inte att damfotbollen måste vara en exakt kopia av herrfotbollen.
Men efter att ha tränat ett lag i femman i tre av de fyra senaste åren vet jag att spelet har stora brister. Brister som drabbar tjejerna själva.

Jag brukar använda friidrottens grenar för att jämföra män och kvinnor fysiskt. Där noterar man att kvinnornas världselit ligger på samma nivå som 14–15-åriga män.
Erfarenhetsmässigt, när man ser träningsmatcher mellan herr- och damlag, gäller den noteringen även för fotbollen. Damlagen motsvarar alltså 14-/15-årslag för killar. Och det måste man tänka på när man diskuterar herr- kontra damfotboll.

Handboll och basket har anpassats för att passa tjejerna bättre, genom att de spelar med mindre boll än killarna. Det är logiskt eftersom tjejerna har mindre händer, och därför har svårare att behandla en stor boll.
Och ja, tjejer har även mindre fötter än killar, så damfotbollen skulle garanterat bli mer teknisk med mindre boll.

Om bollen väger mindre skulle dessutom fler kunna flytta den på ett bättre sätt. Nu händer det ofta att mitt division V-lag spelar matcher där bara enstaka spelare på planen kan slå en hörna som når in i målområdet, utan att studsa först.
Och hur roligt är det för tjejerna själva, att inte kunna slå en långboll i luften?

Dessutom undrar jag inte om de många knäskadorna inom damfotbollen delvis kan bero på att bollen är betydligt mycket tyngre för tjejerna än killarna, relativt sett. Fast sambandet knäskador och bollens storlek har jag inga vetenskapliga belägg för – det är bara en egen hypotes.

Jag förespråkar alltså att tjejer skall spela med en mindre boll. Och jag gör det för deras egen skull.

I volleyboll har man sänkt nätet för tjejer, eftersom de både är kortare och har sämre spänst än män, och därmed svårare att nå upp. I fotboll ligger ribban på samma höjd för män och kvinnor.
Måtten på dagens fotbollsmål är anpassade efter västerländska män. Och för dem är medellängden cirka 180 centimeter. Västerländska kvinnor är cirka 165 centimeter långa i snitt.
I Filippinerna och Indien är motsvarande siffror 163 för män och 152 för kvinnor. I Mexico och Peru är det 163 och 151. Det är inte bara längden som påverkar, spänsten är nästan lika viktig – och där är män cirka 20 procent bättre än kvinnor.
Jag tycker att det är självklart att fotbollsmål på 7,32 x 2,44 meter är för stora för kvinnor. Och jag tror mig ha stöd från alla kvinnor i Peru, Kina och Indien…

För väldigt få dammålvakter är långa nog, och har tillräcklig spänst för att ha en rimlig chans att kunna vakta sitt mål. Jag minns att Japan i OS 2008 (eller möjligen VM 2007) hade en målvakt som inte nådde upp till ribban ens när hon hoppade. Hur skall hon kunna rädda höga skott?
På så hög nivå som Sveriges division I och II har jag sett alldeles för många mål komma till genom att någon har skjutit ett högt skott – inte ett bra skott.
Det tycker jag är tråkigt, inte minst för att det sänker damfotbollens status. För de där målen ser så billiga ut.
Jag förespråkar alltså att tjejerna skall ha mindre mål. Och jag gör det för deras egen skull.

När Guillou fick igång debatten i september så skrev min twitter-kompis Alva Nilsson så här på FI:s hemsida.
Jag tycker att hon rasar mot fel saker. Men rubriken ”Låt inte herrfotbollen vara norm” är klockren.
För hur är det nu? Jo, herrfotbollen är norm till 100 procent. Alla fotbollens regler och mått är beslutade av män – för män.

Jag är övertygad om att tjejerna hade spelat med mindre boll, och mindre mål om fotbollens regler var beslutade av kvinnor för kvinnor.
Så ni tjejer som har något att säga till om: släpp prestigen, och anpassa reglerna efter er själva.

Till sist ett väldigt bra blogginlägg i ämnet.

Kommentera

